<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Гульні па ўключэнні навучэнцаў </font></font><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця </font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">у калектыў класа</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Гульня «Вучымся бачыць свет»</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Разнастайнасць і разнастайнасць навакольнага свету ўспрымаюцца кожным дзіцем па-свойму. </font><font style="vertical-align: inherit;">Гэта залежыць ад умоў выхавання ў сям'і, ад актыўнасці дзіцяці, ад выніку і досведу ўзаемадзеяння з суб'ектным і аб'ектным светам. </font><font style="vertical-align: inherit;">Ствараючы пэўныя педагагічныя сітуацыі, неабходна прывучаць вучняў да думкі, што на адны і тыя ж рэчы можна глядзець па-рознаму.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Яркай ілюстрацыяй гэтай думкі можа быць разгляд аднаго прадмета з розных пазіцый. </font><font style="vertical-align: inherit;">Напрыклад, усе навучэнцы ўсаджваюцца паўкругам (або ў круг), у цэнтры якога ставяць кубак.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Кожнаму ўдзельніку прапануецца апісаць тую частку кубка, якую ён бачыць перад сабой. </font><font style="vertical-align: inherit;">Такім чынам, настаўнік падводзіць да высновы, што любы прадмет можна разглядаць з розных пазіцыяў, што з кожнай пазіцыі ён бачыцца інакш. </font><font style="vertical-align: inherit;">Гэтая гульня дазваляе навучэнцам усвядоміць існаванне розных пунктаў гледжання на адзін і той жа прадмет (ці на адны і тыя ж рэчы), дапамагае ацаніць значэнне рознасці меркаванняў і меркаванняў.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Настаўнік падводзіць да таго, што толькі дзякуючы рознасці пунктаў гледжання (меркаванняў, меркаванняў) аб любым прадмеце (або падзеі, з'яве, праблеме) можна атрымаць глыбейшыя і дакладныя ўяўленні аб ім. </font><font style="vertical-align: inherit;">Паступова дзеці прыцягваюцца да разгляду любых праблем, падзей, фактаў з пазіцый іх усебаковага аналізу і прызнанні любых меркаванняў як каштоўнасці. </font><font style="vertical-align: inherit;">Такі падыход дапамагае выпрацаваць больш цярпімыя адносіны да розных выказванняў і розных адказаў, у тым ліку і няслушных.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Гульня «Чароўныя ніткі»</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Аб складанасці свету, аб бачных і нябачных існуючых сувязях у ім раскажа навучэнцам гульня «Чароўныя ніткі». </font><font style="vertical-align: inherit;">Усе навучэнцы ўсаджваюцца паўкругам, але могуць і заставацца на сваіх месцах.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Настаўнік бярэ клубок, затым, зачапіўшы канец ніткі за пэндзаль сваёй рукі, перадае яго вучню ці вучаніцы са словамі: "Мне падабаецца Каця тым, што дапамагла Сашы разабрацца з цяжкай задачай". </font><font style="vertical-align: inherit;">Каця ў сваю чаргу, зачапіўшы нітку за пэндзаль сваёй рукі, перадае клубок наступнаму вучню ці вучаніцы, якіх яна шануе за штосьці, са словамі: «Мне ты падабаешся за...». </font><font style="vertical-align: inherit;">Такім чынам клубок пераходзіць з рук у рукі, звязваючы сваёй ніткай усіх навучэнцаў. </font><font style="vertical-align: inherit;">Настаўнік сочыць за тым, каб не аказалася дзяцей, да якіх не трапіў бы клубок. </font><font style="vertical-align: inherit;">Усе дзеці раптам бачаць, што яны так звязаны адзін з адным, што іх шмат аб'ядноўвае, хоць кожны называў важныя для яго якасці іншага чалавека. </font><font style="vertical-align: inherit;">Па ходзе гульні апошні вучань ці вучаніца, каму дастаўся клубок, пачынае яго змотваць і вяртае таму, хто яго перадаваў, са словамі: "Я падабаюся за...".</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Такая гульня дапамагае ўсвядоміць усю складанасць чалавечых адносін, узаемасувязь людзей паміж сабой, паказвае рознасць ацэньвання адзін аднаго, тое, што кожны паасобку гэтак жа каштоўны, як і ў супольнасці, разам з усімі. </font><font style="vertical-align: inherit;">Змяняючы сітуацыі, напаўняючы іх розным зместам, настаўнік дамагаецца таго, што дзеці вучацца прымаць кожнага такім, які ён ёсць, што кожны мае свае добрыя якасці, за якія яго шануюць, што менавіта рознасць добрых якасцяў кожнага ўзбагачае ўсіх.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Гульня «Наступствы»</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Як вядома, для ўсіх дзяцей характэрны імпульсіўныя ўчынкі, якія яны дэманструюць як адказ на нейкія ўздзеянні (словы, заўвагі і інш.). </font><font style="vertical-align: inherit;">Практычна ні адно дзіця (падлетак) не задумваецца над тым, што любы ўчынак заўсёды мае наступствы, часам больш значныя, чым сам учынак.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Больш глыбокаму асэнсаванню і разуменню сваіх учынкаў і іх наступстваў дапамагае гульня "Наступствы". </font><font style="vertical-align: inherit;">Група дзяцей падзяляецца на 6-7 падгруп, якія актыўна гуляюць ролю "мазгу" суб'екта. </font><font style="vertical-align: inherit;">Дзіця (падлетак) агучвае сваё жаданне, якое ўзнікае цяпер, - напрыклад, "хачу прагуляць урокі". </font><font style="vertical-align: inherit;">Кожная падгрупа абмяркоўвае ўчынак з пункту гледжання яго наступстваў праз пэўны час, паказваючы свае варыянты падзей, якія могуць адбыцца.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">1 група - да канца дня;</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">2 група - праз паўтарэнне ўчынку;</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">3 група - праз тыдзень; </font><font style="vertical-align: inherit;">4 група - праз месяц;</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">5 група - праз год;</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">6 група - у сталыя гады;</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">7 група-да канца жыцця.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Настаўнік можа падбіраць сітуацыі, якія часта сустракаюцца ў школе, часта паўтараюцца, якія маюць асаблівае значэнне і г. д. </font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Сумеснае прагназаванне сітуацый карысна для ўсіх удзельнікаў, паколькі пашырае ўяўленні навучэнцаў аб ролі асобы ў пабудове ўласнага жыцця. </font><font style="vertical-align: inherit;">Такія сітуацыі паказваюць школьнікам, што ва ўчынку заўсёды ёсць наступствы, што неабходна вучыцца аналізаваць, кантраляваць і рэгуляваць жаданні і своечасова ажыццяўляць выбар у бок ухваляемых учынкаў. </font><font style="vertical-align: inherit;">Такія прыклады паказваюць, што чалавек у большасці выпадкаў сам сабе стварае жыццё, але не заўжды гэта ўсведамляе. </font><font style="vertical-align: inherit;">Чым менш чалавек задумваецца над сваімі ўчынкамі і чым менш іх разумее, тым больш перакладае віну на акалічнасці і іншых людзей. </font><font style="vertical-align: inherit;">Гульня дапамагае карэктаваць свае паводзіны, прадбачыць далейшы ход падзей, асэнсоўваць ролю ўчынку ў агульным лёсе.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Гульня "Сітуацыя"</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Шматаспектнасць працы настаўніка, які стварае ўмовы для сумеснага навучання ў класе, заключаецца ў тым, што ён садзейнічае арганізацыі жыццядзейнасці ўсяго калектыву і кожнага асобнага дзіцяці ў калектыве на прынцыпах праецыравання прадуктыўных рашэнняў. </font><font style="vertical-align: inherit;">Паўсядзённая практыка ёсць бясконцы паток найскладаных жыццёвых перыпетый, у якіх вельмі цяжка знаходзіць рашэнні. </font><font style="vertical-align: inherit;">Часам рашэнні, абраныя чалавекам, вельмі далёкія ад этычных нормаў чалавечага існавання.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">У рамках школы, на прадметным матэрыяле, ствараюцца неабмежаваныя магчымасці па праецыраванні навучэнцамі сваіх паўсядзённых паводзін, пабудаваных на маральна-этычным выбары.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Прывядзем фрагмент занятку, пабудаванага на наступным сюжэце. </font><font style="vertical-align: inherit;">Настаўнік чытае (ці дзеці чытаюць) верш:</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Прагны сабака</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Пірагоў спёк,</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Дроў прынёс, </font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Схаваўся ў куток</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Вады наліў, </font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">І з'еў сам -</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Цеста замесіў, </font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Ам, ам, ам...</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Па зместу верша навучэнцы вылучаюць паняцце «прагны». </font><font style="vertical-align: inherit;">Вызначаюць, што такое прагнасць, чаму людзі не кахаюць прагных. </font><font style="vertical-align: inherit;">Далей навучэнцам прапануюць прааналізаваць сітуацыі.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Сітуацыя 1</font></font><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"> . </font><font style="vertical-align: inherit;">Сын просіць маму купіць дарагую цацачную машынку. </font><font style="vertical-align: inherit;">Маці адмаўляецца выканаць просьбу сына. </font><font style="vertical-align: inherit;">Яна прагная?</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Сітуацыя 2.</font></font><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"> Чалавек ідзе па вуліцы. </font><font style="vertical-align: inherit;">Нападае хуліган. </font><font style="vertical-align: inherit;">Жадае адабраць шапку. </font><font style="vertical-align: inherit;">Чалавек не аддае. </font><font style="vertical-align: inherit;">Ён прагны?</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Сітуацыя 3.</font></font><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"> Тата наліў сабе гарбаты ў вялікі кубак, а дачцы - у маленькую. </font><font style="vertical-align: inherit;">Ён прагны?</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Сітуацыя 4.</font></font><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"> Дзяўчынка ела марожанае і ні з кім не падзялілася. </font><font style="vertical-align: inherit;">Яна прагная?</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Сітуацыя 5.</font></font><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"> Дзеці падышлі да прадаўца і папрасілі цукерак. </font><font style="vertical-align: inherit;">Грошай у іх няма. </font><font style="vertical-align: inherit;">Прадавец не выканала іх просьбу. </font><font style="vertical-align: inherit;">Яна прагная?</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">А як выглядаюць супрацьлеглыя прагнасці якасці: шчодрасць, альтруізм, марнатраўства?</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Тут настаўніку даецца поле неабмежаваных магчымасцей для праецыравання сітуацый з названымі словамі і дэманстрацыі станоўчых маральных якасцей. </font><font style="vertical-align: inherit;">Такім чынам, на канкрэтных жыццёвых прыкладах навучэнцы бачаць шматграннасць асацыяцый, якія выклікаюцца толькі адным словам, у той жа час вырашаецца праблема маральнага выбару, праекцыі маральных учынкаў і якасцей асобы. </font><font style="vertical-align: inherit;">Акрамя таго, істотным чынам мяняецца адукацыйны працэс у цэлым. </font><font style="vertical-align: inherit;">Настаўнік стварае педагагічныя сітуацыі і педагагічныя ўмовы, у якіх вучань вучыцца прымаць рашэнні, ажыццяўляць выбар, аналізаваць свае ўласныя паводзіны, праецыраваць і канструяваць сваё жыццё. </font><font style="vertical-align: inherit;">Каб дзіця (школьнік) магло правільна вырашаць свае праблемы і свае задачы, неабходна паказваць, што любая сітуацыя можа мець мноства рашэнняў. </font><font style="vertical-align: inherit;">Вучыць дзяцей выбіраць,</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Прыкладам навучання выбару можа служыць аналіз такой сітуацыі. </font><font style="vertical-align: inherit;">Настаўнік знаёміць дзяцей з сюжэтам: «На перапынку ты ўбачыў, што вучань без попыту ўзяў чужую ручку і паклаў сабе ў кішэню. </font><font style="vertical-align: inherit;">Як ты паступіш? </font><font style="vertical-align: inherit;">Скажаш настаўніку? </font><font style="vertical-align: inherit;">Скажаш таму, чыю ручку ўзялі? </font><font style="vertical-align: inherit;">Прамаўчыш? </font><font style="vertical-align: inherit;">Скажаш свайму сябру? </font><font style="vertical-align: inherit;">Падыдзеш і скажаш, што можаш выручыць і даць сваю ручку? </font><font style="vertical-align: inherit;">Параіш не класці ручку ў кішэню, а то ён запэцкаецца? </font><font style="vertical-align: inherit;">Што можа адбыцца, калі ты зробіш, як у першым выпадку? </font><font style="vertical-align: inherit;">У другім? </font><font style="vertical-align: inherit;">У трэцім?»</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Грунтуючыся на канкрэтных і блізкіх дзецям сітуацыях, настаўнік дае магчымасць шырокага абмеркавання праблемы, вучыць бачыць розныя шляхі яе вырашэння, вучыць рабіць маральны выбар.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Праблема выбару мае розныя формы выражэння. </font><font style="vertical-align: inherit;">Прыкладам можа служыць аналіз наступнай сітуацыі. </font><font style="vertical-align: inherit;">«У доме двое дзяцей, маці пайшла. </font><font style="vertical-align: inherit;">Дзеці песціліся, кідаліся падушкамі і разарвалі адну падушку. </font><font style="vertical-align: inherit;">Раптам шчоўкнулі дзверы, увайшла маці. </font><font style="vertical-align: inherit;">Старэйшы сын, пачуўшы гук, хуценька сеў на канапу, а малодшы працягваў раскідваць пёркі. </font><font style="vertical-align: inherit;">Мама паставіла яго ў кут». </font><font style="vertical-align: inherit;">Дзецям прапануецца скласці прагноз дзеянняў старэйшага брата, паставіць сябе ў ягоную сітуацыю. </font><font style="vertical-align: inherit;">Пасля абмеркавання настаўнік паведамляе аб учынку брата. </font><font style="vertical-align: inherit;">Старэйшы брат падзяліў долю малодшага, стаўшы побач з ім у кут са словамі: "Так будзе справядліва".</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Гульня «Слова»</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Вельмі эфектыўным з'яўляецца і такі прыём, як вылучэнне сэнсавай часткі са слова. </font><font style="vertical-align: inherit;">Напрыклад, усім удзельнікам занятку раздаюцца карткі з напісаным на іх словам С-ЧАСТКА-Е і прапануецца растлумачыць такое напісанне. </font><font style="vertical-align: inherit;">Раптам, нечакана для сябе і адносна сябе, яны пачынаюць бачыць значнасць часткі для цэлага. </font><font style="vertical-align: inherit;">Пачынаюць разважаць, што толькі з часткай кагосьці можа быць шчаслівы чалавек, што кожны з іх з'яўляецца часткай - часткай сям'і, часткай класа, часткай школы, краіны... Многія з іх прыходзяць да высновы, што чалавечае шчасце ў адзінстве людзей. </font><font style="vertical-align: inherit;">Некаторыя з іх спрабуюць асэнсаваць, што такое жаночае шчасце, ці ёсць мужчынскае шчасце і г.д.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Настаўнік на даступных прыкладах паказвае дзецям, што жыццё дае нам магчымасці быць шчаслівымі кожны дзень. </font><font style="vertical-align: inherit;">Дворнік мяце вуліцу і спявае - ён шчаслівы. </font><font style="vertical-align: inherit;">Бабулька атрымала ліст ад сына - яна шчаслівая. </font><font style="vertical-align: inherit;">Жанчына нарэшце купіла доўгачаканую рэч - яна шчаслівая. </font><font style="vertical-align: inherit;">Вучань, які правільна адказаў урок, - шчаслівы. </font><font style="vertical-align: inherit;">Такі прыём эфектыўны і пры растлумачэнні навучэнцам значэнняў такіх слоў, як ВЫХАВАННЕ, Адукацыя, Адчуванне, і многіх іншых. </font><font style="vertical-align: inherit;">На гэтых прыкладах мы паказваем, што настаўнік мае неабмежаваныя магчымасці для творчасці, якія яму дае сумеснае навучанне нармальна якія развіваюцца дзяцей і дзяцей з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця.</font></font>
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Такім чынам, мы паспрабавалі паказаць, што сумеснае навучанне дзяцей з рознымі патэнцыйнымі магчымасцямі мае станоўчыя тэндэнцыі для развіцця ўсіх дзяцей, што такая новая форма навучання можа быць вельмі цікавай, разнастайнай, калі разглядаць дзіця не як аб'ект педагагічнага ўздзеяння, а як суб'ект узаемадзеяння, як. паўнавартасную асобу.</font></font>