<font><font>Адаптацыя ў 1, 5, 10 класах</font></font>
<font><font>Пачатак навучання ў школе, пераход з пачатковай у сярэднюю, з сярэдняй - у старэйшую справядліва лічаць крызіснымі перыядамі. </font><font>Падобныя пераходныя перыяды ў жыцці і дзейнасці дзяцей высоўваюць спецыфічныя праблемы, якія патрабуюць асаблівай увагі як педагогаў так і бацькоў.</font></font>
<font><font> У навучэнцаў 1-х, 5-х, 10-х класаў мяняецца іх сацыяльнае асяроддзе, новыя ўмовы навучання і выхавання выстаўляюць больш высокія патрабаванні да інтэлектуальнага і асобаснага развіцця, да ўзроўню сфарміраванасці ў дзяцей навучальных ведаў, уменняў, навыкаў.</font></font>
<font><font> Адаптацыя - дынамічны працэс прыстасавання чалавека да зменлівых умоў навакольнага асяроддзя.</font></font>
<font><font> Адаптацыя ў соцыуме - засваенне асобай сацыяльнага вопыту грамадства ў цэлым і вопыту таго асяроддзя, да якой гэтая асоба належыць.</font></font>
<font><font> Псіхалагічная адаптацыя - гэта працэс узаемадзеяння і асяроддзя; </font><font>асоба павінна ўлічваць асаблівасці асяроддзя і актыўна ўплываць на яе, каб забяспечыць задавальненне сваіх асноўных запатрабаванняў і рэалізацыю значных мэт.</font></font>
<font><font> Адаптацыя да школы - працэс прыстасавання да школьных патрабаванняў і парадкаў, да новага асяроддзя, да новых умоў жыцця.</font></font>
<font><font> Асноўнымі фактарамі, якія ўплываюць на адаптацыю ў 1-х, 5-х, 10-х класах, з'яўляюцца:</font></font>
<font><font>- новыя ўмовы навучання;</font></font>
<font><font>- змены сацыяльнага статуту ў класным калектыве;</font></font>
<font><font>- павелічэнне вучэбнай нагрузкі; - фізіялагічныя змены;</font></font>
<font><font>- псіхалагічныя наватворы.</font></font>
<font><font>Дзіця пайшло ў першы клас</font></font>
<font><font>Дзіця пайшло ў першы клас, гэта значыць, што ў яго жыцці наступаюць дастаткова бурныя змены; </font><font>з бесклапотнага дзяцінства ён пападае ў мір са значна больш цвёрдымі патрабаваннямі. </font><font>Зараз ад малога патрабуецца не толькі строгая дысцыпліна, але і ўменне па 30-40 хвілін спакойна выседзець на ўроку, заадно імкнучыся засвоіць навучальны матэрыял.</font></font>
<font><font>У першыя дні ў першакласнікаў бывае, як правіла, па 3 урокі, а затым штодня па 4-5 урокаў. </font><font>Акрамя гэтага дзіцяці неабходна будаваць адносіны ў новым, вялікім калектыве. </font><font>Вось чаму псіхолагі разглядаюць увесь першы школьны год як працяглую стрэсавую сітуацыю.</font></font>
<font><font>Найбольш распаўсюджаныя праблемы першакласнікаў:</font></font>
<font><font>- дзіця не можа засяродзіцца, яго ўвага безуважліва;</font></font>
<font><font>- дзіця не ў стане самастойна справіцца з заданнем;</font></font>
<font><font>- дзіця не можа падоўгу сядзець без руху над хатнімі заданнямі, яго больш цікавяць цацкі, а не кніжкі-пропісы.</font></font>
<font><font>Таму цяжка пераацаніць дапамогу, якую могуць аказаць у гэты час бацькі дзіцяці. </font><font>Для пачатку проста з увагай пастаўцеся да яго штодзённых школьных праблем. </font><font>Напрыклад, мала хто ўяўляе, што бывае з першакласнікам, калі на ўроку ў яго ламаецца аловак, высвятляецца, што няма патрэбнай каляровай паперы ці забыта дома сшытак. </font><font>Таму не залянуйцеся напярэдадні кожнага навучальнага дня праверыць, ці заменчаны каляровыя алоўкі, ці выкладзены ў партфель усё неабходнае прыладдзе, ці ў парадку школьнае адзенне.</font></font>
<font><font>Як дапамагчы першакласніку пераадолець цяжкасці?</font></font>
<font><font>1. Не спрабуйце з самага пачатку патрабаваць ад дзіцяці самастойнасці. </font><font>Спатрэбіцца некалькі месяцаў, каб ён зразумеў: вучоба - гэта абавязак, які трэба выконваць - Трэба дапамагаць яму, падтрымліваць у ім упэўненасць, што "ўсё атрымаецца". </font></font>
<font><font>2. Не варта ў гэты год аддаваць дзіця ў нейкія дадатковыя кружкі, секцыі; </font><font>Дзіцяці зараз патрэбна звыклая атмасфера, у якой ён знаходзіцца да школы, асабліва важна, каб дом у гэты час стаў для яго надзейным "тылам".</font></font>
<font><font>3. Паспрабуйце ад пачатку наладзіць душэўны кантакт з дзіцем, толькі ў гэтым выпадку Вы заўсёды будзеце ў курсе ўсіх яго школьных праблем.</font></font>
<font><font>4. Калі кватэрныя ўмовы не дазваляюць вылучыць дзіцяці для заняткаў пакой ці нават асобны стол, у яго ўсё роўна павінна быць сталае месца для падрыхтоўкі хатніх заданняў, для захоўвання падручнікаў і сшыткаў. </font><font>І галоўнае - да заняткаў свайго дзіцяці трэба ставіцца з павагай. </font><font>Гэта значыць, што вы не павінны адрываць яго падчас заняткаў, і на гэты час пажадана арганізаваць у кватэры працоўную цішыню. Першы год - два трэба абавязкова дапамагаць дзіцяці ў падрыхтоўцы хатняга задання. </font><font>Не маюць рацыі тыя бацькі, якія адмаўляюцца ад гэтага, спасылаючыся на тое, што выхоўваюць у дзіцяці самастойнасць. </font><font>А на такое навучанне можа спатрэбіцца і не год, і не два.</font></font>
<font><font>5. Бацькам трэба памятаць, што дзіця трэба хваліць не за поспехі, а за стараннасць.</font></font>
<font><font>6. Ні ў якім разе нельга злавацца, лаяць за "лянота", нават нядбайнасць.</font></font>
<font><font>7. Хацелася б параіць бацькам увесь час падтрымліваць адносіны з настаўнікам і рэгулярна гаварыць з ім пра дзіця, нават калі з вучобай у яго ўсё ў парадку. </font><font>Вы не толькі лепш зразумееце патрабаванні настаўніка, але і ўбачыце сваё дзіця зусім з іншага боку, адкрыеце ў ім нешта новае. </font><font>Бо ваша галоўная задача - падтрымліваць цікавасць да вучобы, дапамагаць яму, умацоўваць у ім упэўненасць, "што ўсё атрымаецца".</font></font>
<font><font>Парады бацькам першакласніка</font></font>
<font><font>1. Пачынайце «забываць» аб тым, што ваша дзіця маленькае. </font><font>Дайце яму пасільную працу ў хаце, вызначыце круг абавязкаў. </font><font>Зрабіце гэта мякка: "Які ты ў нас ужо вялікі, мы ўжо можам даручыць табе памыць посуд (вымыць падлогу, выцерці пыл і тд.)"</font></font>
<font><font>2. Вызначыце агульныя інтарэсы. </font><font>Удзельнічайце ў любых занятках сваіх дзяцей, праводзіце з імі вольны час не "побач", а "разам". </font><font>Для гэтага дастаткова паглядзець разам фільм, пабудаваць крэпасць са снегу, пагаварыць на тэмы, якія хвалююць дзіця.</font></font>
<font><font>3. Не лайце, а тым больш не абражайце дзіця, асабліва ў прысутнасці старонніх. </font><font>Паважайце пачуцці і меркаванні дзіцяці. </font><font>Навучыце дзіця дзяліцца сваімі праблемамі.</font></font>
<font><font>4. Абмяркоўвайце з ім канфліктныя сітуацыі, якія ўзніклі ў зносінах дзіцяці з аднагодкамі або дарослымі. </font><font>Шчыра цікаўцеся яго меркаваннем, толькі так вы зможаце сфарміраваць у яго правільную жыццёвую пазіцыю.</font></font>
<font><font>5. Часцей размаўляйце з дзіцем. </font><font>Развіццё гаворкі - заклад добрай вучобы. </font><font>Слухайце ўважліва, задавайце пытанні, каб дзіця адчувала, што вам гэта сапраўды цікава. </font><font>Разам з ім прыдумайце самыя розныя фантастычныя гісторыі - аб прадметах, рэчах, з'явах прыроды.</font></font>
<font><font>6. Адказвайце на кожнае пытанне дзіцяці. </font><font>Толькі ў гэтым выпадку яго пазнавальная цікавасць ніколі не скончыцца.</font></font>
<font><font>7. Пастарайцеся хоць часам глядзець на свет вачыма вашага дзіцяці. </font><font>Бачыць свет вачыма іншага - аснова ўзаемаразумення. </font><font>Часцей за хвалеце, захапляйцеся вашым дзіцём. </font><font>Хваліце словам, усмешкай, ласкай і пяшчотай.</font></font>
<font><font>Як дапамагчы першакласніку абвыкнуць да школы</font></font>
<font><font>Ваша дзіця - першакласнік? </font><font>Гэта цудоўна! </font><font>Але гэты год акажацца няпростым, як для дзіцяці, так і для вас. </font><font>На што трэба звярнуць увагу? </font><font>Як падтрымаць дзіця ў яго нялёгкіх пачынаннях?</font></font>
<font><font>1 крок</font></font>
<font><font>Выпраўляйце дзіця ў школу. </font><font>Нават калі не трэба пераходзіць вуліцу. </font><font>Няхай ваша дзіця адчуе важнасць падзеі: зараз яно - школьнік, і гэтая дарога да школы - сімвал пачатку працоўнага дня.</font></font>
<font><font>2 крок</font></font>
<font><font>Вылучыце для дзіцяці яго асабістую прастору. </font><font>Лепш, калі вы вылучыце яму цэлы пакой, дзе ён зможа спакойна займацца. </font><font>Калі лішняга пакоя няма, купіце дзіцяці яго ўласны пісьмовы стол.</font></font>
<font><font>3 крок</font></font>
<font><font>Сачыце за рэжымам дня. </font><font>Пераход на новы распарадак - гэта заўсёды складана. </font><font>Для першакласніка вельмі важна рабіць перапынкі ў занятках. </font><font>Паўгадзіны вучобы - перапынак на 5-10 хвілін, і можна зноў вучыць урокі. </font><font>Таксама абавязкова шпацыруйце з дзіцем хаця б паўгадзіны на свежым паветры. </font><font>Часцей гуляйце з дзіцем у вольны час. </font><font>Гэта дапаможа яму, ды і вам таксама, паслабіцца.</font></font>
<font><font>4 крок</font></font>
<font><font>Хваліце яго! </font><font>У любой працы знайдзіце, завошта можна пахваліць дзіця. </font><font>Нават калі ён не зусім справіўся з заданнем. </font><font>Няхай ён адчуе сябе больш упэўнена, і тады зможа спакойна зразумець і выправіць памылкі.</font></font>
<font><font>5 крок</font></font>
<font><font>Будзьце ў курсе таго, што адбываецца з дзіцем у школе. </font><font>Што задалі сёння? </font><font>Як прайшоў урок? </font><font>Выяўляйце сяброўскі, але не цвёрды кантроль. </font><font>Так у дзіцяці хутчэй выпрацуецца адказнасць і арганізаванасць.</font></font>
<font><font>Дзіця пайшло ў пяты клас</font></font>
<font><font>Паспяховае праходжанне перыяду адаптацыі можна вызначыць па:</font></font>
<font><font>1. Стану фізічнага здароўя - мяркуецца, што пяцікласнік умее прыстасавацца да нарастальнай вучэбнай нагрузкі без шкоды свайму здароўю і працаваць у адзіным тэмпе з усім класам на працягу ўрока.</font></font>
<font><font>2. Стану псіхічнага і псіхалагічнага здароўя - гэта перш за ўсё наяўнасць здаровай нервовай сістэмы, стан якой залежыць ад спакойнай і добразычлівай абстаноўкі ў сям'і, ад стварэння ўмоў для паўнавартаснага развіцця дзіцяці.</font></font>
<font><font>3. Велізарнае значэнне мае псіхалагічна камфортны мікраклімат, у класе.</font></font>
<font><font>4. Значным кампанентам гатоўнасці да навучання ў асноўнай школе з'яўляецца адвольнасць (уменне кіраваць сваёй дзейнасцю, быць актыўным і самастойным), якая праяўляецца пры выкананні вучэбных заданняў. </font><font>Аб развіцці адвольнасці гаворыць і ўменне кіраваць сваімі эмоцыямі.</font></font>
<font><font>Дзіця адаптавана, калі ў яго сфарміраваны валявыя якасці:</font></font>
- <font><font> самастойнасць (уменне дзейнічаць без старонняй дапамогі);</font></font>
- <font><font> настойлівасць (уменне спраўляцца з цяжкасцямі, якія ўзнікаюць, давядзенне пачатага да канца);</font></font>
- <font><font> ініцыятыўнасць (уменне прапанаваць новы від дзейнасці і неабходную дапамогу);</font></font>
- <font><font> арганізаванасць;</font></font>
- <font><font> культурна-гігіенічныя звычкі;</font></font>
- <font><font> звычка працаваць.</font></font>
<font><font>Рэкамендацыі бацькам пяцікласніка</font></font>
<font><font>Для прафілактыкі праблем у адаптацыі:</font></font>
<font><font>1. Важна забяспечыць дзіцяці спакойную, добразычлівую абстаноўку, прыкласці ўсе намаганні, каб яно пастаянна адчувала дапамогу і падтрымку з боку бацькоў.</font></font>
<font><font>2. Нагадаць дзіцяці, каб яно не баялася лішні раз спытаць настаўніка, не хаваць, што ў яго ёсць незразуметыя пытанні, параграфы, тэмы.</font></font>
<font><font>3. Скласці расклад з указаннем патрабаванняў настаўнікаў.</font></font>
<font><font>4. Разам з дзіцем скласці рэжым дня.</font></font>
<font><font>5. Вельмі важна навучыць дзіця адчуваць і праяўляць павагу да настаўніка (хоць бы як да дарослага чалавека).</font></font>
<font><font>6. Наладзіць кантакт з настаўнікамі – прадметнікамі і класным кіраўніком. Рэкамендацыі па захаванні фізічнага здароўя дзяцей:</font></font>
- <font><font> наведванне спартыўных і танцавальных секцый;</font></font>
- <font><font> дастатковае штодзённае знаходжанне дзіцяці на свежым паветры (не менш за 2 гадзіны);</font></font>
- <font><font> рухомыя гульні;</font></font>
- <font><font> гартаванне.</font></font>
<font><font>Дзіця пайшло ў дзясяты клас</font></font>
<font><font>1. Паспрабуйце стварыць умовы, якія палягчаюць вучобу падлетка: - бытавыя: добрае харчаванне, зберагалы рэжым, паўнавартасны сон, спакойны абстаноўка, утульнае і зручнае месца для заняткаў і т. п.; </font><font>- эмацыйныя: праяўляйце веру ў магчымасці дзіцяці, не губляйце надзею на поспех, цешцеся найменшымі дасягненнямі, выказвайце каханне і цярпенне ў чаканні поспеху, не абражайце яго ў выпадку няўдачы і т. п.- культурныя: забяспечыць дзіця даведнікамі, слоўнікамі, дапаможнікамі, атласамі , кнігамі па школьнай праграме, разам глядзіце вучэбна-пазнавальныя праграмы па ТБ, абмяркоўвайце ўбачанае і да т.п.</font></font>
<font><font>2. Слухайце сваё дзіця: няхай ён пераказвае тое, што трэба вучыць, запамінаць, перыядычна дыктуйце тэксты для запісвання, пытайце па пытаннях падручніка і г.д.</font></font>
<font><font>3. Рэгулярна знаёмцеся з раскладам урокаў, факультатываў, гурткоў, дадатковых заняткаў для кантролю і для аказання магчымай дапамогі.</font></font>
<font><font>4. Дзяліцеся ведамі з дзецьмі з вобласці, у якой Вы атрымалі поспех. </font><font>Абагачайце іх.</font></font>
<font><font>5. Памятайце, што не толькі адзнака павінна быць у цэнтры ўвагі бацькоў, а веды, нават калі сёння імі скарыстацца немагчымай. </font><font>Таму думайце аб будучыні і тлумачце дзецям, дзе і калі можна будзе скарыстацца ведамі.</font></font>
<font><font>6. Не пакідайце без увагі вольны час дзіцяці і яго поспехі з іншымі, лепш параўнаць яго з самімі сабой - гэта больш абнадзейвае.</font></font>
<font><font>7. У старэйшых класах падлеткі могуць сумесна выконваць хатнюю працу. </font><font>Гэта павышае адказнасць - бо заданні робяць не толькі для сябе, але і для іншых. </font><font>Набярыцеся цярпенні, калі яны займаюцца нават па тэлефоне, удакладняюць, абмяркоўваюць, спрачаюцца.</font></font>
<font><font>8. Спрабуючы растлумачыць розныя спосабы рашэння задачы, не адмаўляйцеся ад свайго рашэння. </font><font>Гэта стымулюе актыўнасць школьніка.</font></font>
<font><font>9. Дайце адчуць дзіцяці, што любіце яго незалежна ад паспяховасці, заўважаеце пазнавальную актыўнасць нават па асобных выніках.</font></font>
<font><font>10. Памятайце, што па навукова-абгрунтаваных нормах над выкананнем усіх хатніх заданняў навучэнцы 9 - 10-х класаў павінны працаваць да 4 гадзін. </font><font>Параўнайце, наколькі блізкія дадзеныя нормы да колькасці гадзін, якія затрачвае Ваша дзіця на хатнюю працу.</font></font>
<font><font>11. Стварайце традыцыі і рытуалы сям'і, якія будуць стымуляваць навучальную актыўнасць дзяцей. </font><font>Выкарыстоўвайце пазітыўны досвед Вашых бацькоў, знаёмых.</font></font>
<font><font>Парады бацькам старшакласніка </font></font><font><font>:</font></font>
<font><font>1. Вы жадаеце бачыць вашага дзіця моцным, цягавітым і загартаваным - трэніруйце яго ў разнастайнай фізічнай працы.</font></font>
<font><font>2. Вы хочаце бачыць яго разумным і адукаваным - далучайце да чытання, пашырайце далягляд, выхоўвайце смагу ведаў.</font></font>
<font><font>3. Вы жадаеце бачыць яго заўсёды вясёлым жыццярадасным - не дайце закіснуць яму ў бяздзейнасці і ляноты.</font></font>
<font><font>4. Вы хочаце загартаваць яго волю і характар - не павыкупляйцеся на цяжкія заданні, прымушайце яго часцей напружваць свае сілы, пераадольваць цяжкасці.</font></font>
<font><font>5. Вы жадаеце, каб ваша дзіця было чулым і спагадным, добрым таварышам - хай ён штодня працаваць разам з іншымі, вучыцца дапамагаць таварышам, адклікацца на чужы боль.</font></font>
<font><font>6. Вы хочаце, каб ваша дзіця знайшло сваё месца ў жыцці - знаёмце яго з рознымі відамі дзейнасці, выпрацоўвайце ў яго працавітасць і адказнасць за свае ўчынкі.</font></font>
<font><font>7. Як мага часцей цікавіцеся поспехамі і паводзінамі сваіх дзяцей.</font></font>
<font><font>8. Педагогі школы - вашыя памагатыя ў выхаванні. </font><font>Райцеся з імі, дапамажыце ім са свайго боку лепш пазнаць вашых дзяцей. </font><font>Даведайцеся, з кім сябруюць і бавяць вольны ад заняткаў час вашыя дзеці, як паводзяць сябе на вуліцы, у грамадскіх месцах.</font></font>